zondag 7 november 2010

Vitaya, de nieuwe aanwinst voor VMMa


De lifestylezender Vitaya en het digitaal gezondheidskanaal Vitaliteit worden overgenomen door de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). Het zenderaanbod van de VMMa zal hiermee aanzienlijk stijgen. Tot nu toe was de VMMa al in het bezit van VTM, 2 BE, VTM Kzoom en JIM. 

Met deze overname heeft de maatschappij er ook een nieuwe doelgroep bij. Volgens Peter Quaghebeur, de directeur-generaal van VMMa, is Vitaya een goede aanwinst en heeft de zender een uitgesproken profiel. Vitaya bestaat al tien jaar en neemt een belangrijke positie in in Vlaanderen. De nichezender is vooral gericht op vrouwen en heeft een breed programma-aanbod met buitenlandse programma’s, vooral lifestyle-programma’s en eigen producties. Voortaan kan de VMMa concurreren met SBS. Deze maatschappij is in het bezit van de vrouwenzender VijfTV. 

De VMMa krijgt er ook een nieuw dochterbedrijf bij: Media Ad Infinitum, het bedrijf achter Vitaya en Vitaliteit. Toch zal het zelfstandig blijven functioneren. Het bedrijf kende een groot verlies in 2009, maar dat zou niet de reden zijn voor de verkoop. Yvette Mignolet (65), de gedelegeerde bestuurder van Vitaya, zal haar functie behouden na de overname. De 23 werknemers zullen geleidelijk aan mee verhuizen naar het hoofdgebouw in Vilvoorde. De lifestyle-magazines Fit & Gezond en Evita die door Sanoma gebruikt worden onder licentie, zullen niet overgenomen worden door de VMMa, maar blijven wel bestaan. 

De bedoeling van de VMMa is om Vitaya op korte termijn te laten groeien. Het marktaandeel tijdens de prime time zou moeten verdubbelen van 3% van de vrouwen tussen 18 en 54 jaar naar 6%. Programma’s van VTM zouden ook overgeplaatst kunnen worden naar Vitaya en zullen bepaalde presentatoren in beide zenders te zien zijn. Met deze overname krijgt Vitaya een sterkere positie en zal het in staat zijn om bijvoorbeeld meer buitenlandse programma’s aan te kopen en meer te concurreren.

Mijn mening:
Ik denk dat het een slimme zet is van de VMMa, tot nu toe hadden ze vooral een algemeen en een mannelijke doelgroep met hun programma-aanbod. Nu kunnen ze zich ook richten op een belangrijk deel van de vrouwendoelgroep in Vlaanderen. Door de overname zal hun concurrentiepositie vergroten en terwijl wordt Vitaya ondersteund door een belangrijke maatschappij. Ik denk dat het een win-win situatie is.
 
(naar een artikel uit de Standaard: 6 november http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=F831RLAA&word=VMMa+Vitaya)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten